Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na zbieranie odpadów?
Zbieranie odpadów to jedno z najważniejszych ogniw systemu skutecznego recyklingu. Efektywnie prowadzona zbiórka oznacza szybkie przekazywanie materiałów nadających się do ponownego wykorzystania wyspecjalizowanym punktom. Wiąże się także z minimalizowaniem ryzyka, że część odpadów trafi na nielegalne wysypisko, stanowiąc nierzadko poważne zagrożenie dla środowiska. Działalność w tym obszarze wymaga jednak uzyskania zezwolenia.
Kto może wydać zezwolenie na zbiórkę odpadów?
Odbieranie odpadów i przekazywanie ich do recyklingu, utylizacji lub składowania wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu i właściwej organizacji całego systemu, ale także otrzymania formalnej zgody na jego prowadzenie. Zezwolenie na zbiórkę odpadów można uzyskać, składając przygotowany wniosek w starostwie. Od tej zasady są wyjątki – zezwolenia na zbiórkę i przetwarzanie odpadów na terenach zamkniętych np. kolejowych można uzyskać od regionalnego dyrektora ochrony środowiska. W niektórych sytuacjach organem wydającym zezwolenie będzie jednak marszałek województwa. Stanie się tak, gdy przedsięwzięcie mogłoby znacząco oddziaływać na środowisko, a także wtedy, gdy zbierane mają być odpady, które poddaje się odzyskowi poprzez wypełnienie terenu przekształconego w sposób niekorzystny – m.in. zapadliska czy nieeksploatowane wyrobiska odkrywkowe. Do urzędu marszałkowskiego trzeba się zwrócić także wtedy, gdy chodzi o regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych oraz dla obiektów, które zostały uwzględnione przez wojewódzki plan gospodarki odpadami. Marszałek wydaje też zezwolenie na zbieranie odpadów, jeżeli maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku będzie przekraczała 3000 Mg.
Co powinno się znaleźć we wniosku o zezwolenie na zbiórkę odpadów?
Występując o zezwolenie, przedsiębiorca musi określić, jakie rodzaj odpadów ma zamiar zbierać, podając ich kody. Konieczne będzie wskazanie miejsca, w którym odpady będą zbierane oraz magazynowane. We wniosku trzeba poinformować o szczegółach dotyczących masy zbieranych i magazynowanych odpadów, jak również podać opis planowanych metod ich zbierania. Niezbędne okaże się przedstawienie możliwości technicznych w zakresie planowanej działalności – posiadanych urządzeń i instalacji, a także osób zatrudnionych i ich kompetencji. Zezwolenia wydaje się na czas oznaczony – maksymalnie 10 lat. Pomoc w sporządzeniu wniosku oferuje firma KIK ECO LAB. Specjalizuje się ona w tworzeniu niezbędnej dokumentacji środowiskowej oraz uzyskiwaniu potrzebnych pozwoleń.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana